onsdag den 22. juni 2011

Jels ½ Ironman, 2:88:21

Med et stort smil, løftede arme og de ømmeste stænger kan jeg se tilbage på min første halvironman. Den blev lavet i søndags i det sønderjydske. Distancen hed 2 km svømning, 88 km cyckling og 21 km løb og tiden endte på 5t49m. Det er måske ikke det hurtigste der er set inden for denne disciplin, mne det gør ikke min følelse af succes mindre J

Svømningen er stadig min største udfordring, ikke mindst min kamp mod søsygen taget i betragtning. På lørdagens køretur mod det jyske øser regnen ned og vindmøllevingerne raser afsted som et andet piskeris, min bekymringaftager ikke just- godt nok skal svømningen foregå i en sø, men altså, der kan jo også opstå bølger i en sådan. Nå, men jeg beslutter, at det så måtte blive en ilddåb og en øvelse i at finde ind i mig selv, se dæmonerne i øjnene og kæmpe det bedste jeg har lært. Søndag morgen ringer vækkeuret kl. 7, men langt inden har jeg slået øjnene op helt af mig selv og til min store lettelse konstateret, at både regn og vind er blæst videre mod andre himmelstrøg i løbet af natten. Jeg folder hænderne og sender en lille tak afsted til de vejrguder, som har lytte til mine bønner.

Den næste times tid bruger jeg på at indtage min morgenmad, grød, banan og rugbrød med peanut butter og nuttella, og en kaffe- decaf. Jeg har nemlig været på afvænning en sidste uges tid, så jeg senere på dagen, et sted ude på løberuten, kan snuppe et par koffeinpiller og få et energikick. Efter den foregående aftens forsøg på at carbloade kan jeg konstatere, at jeg stadig har en smule ondt i maven og det går noget trægt med at få morgenmaden ned, men jeg lykkes med det meste af den.

Vi kører afsted mod Jels og får hentet startnummer, stillet cyklen og resten af grejet op i skiftezonen, og pludseligt nærmer kl. sig 10, hvor racet begynder. Lige inden er der en briefing, hvor vi bl.a. får at vide, at vi skal svømme rundt om bøjerne én gang, løbe op på bredden og så svømme den en gang til- meget publikumsvenligt, men lidt forvirrende. Og så står vi alle på bredden og er klar til nedtælling- 10, 9, 8- jeg retter en sidste gang på mine ørepropper- 7, 6, 5, 4,3,2,1- AFSTED. Jeg har stillet mig bagerst i menneskeflokken og driver ud i søen sammen med de andre. Med mig har jeg Martin, min træningspartner in crime, som har lovet at svømme ruten med mig, eftersom han selv udgår efter svømningen pga skade- det er jo luksusforhold at have sin egen coach til at ”holde mig hånden hele vejen”- men det virker, for efter 25 minutter er jeg oppe på bredden og igennem 1. runde. Svømningen går helt fint, stabilt og roligt, og næsten uden klaustrofobiske trækninger- og helt uden søsyge. Og efter i alt 52 minutter er jeg heæt oppe på bredden og på vej mod skiftesonen- og hurra, jeg er ikke engang den sidste!

Afsted mod cyklen og af med våddragten på vejen, ind med et par bananer og på med strømper, cykelsko, handsker, løse ærmer, startnummer, pulsur og hjelm- puha, det er vist det hele.

Jeg drøner afsted på min cykel, ved godt mod og glad over at svømningen er veloverstået. På cyklen bliver jeg overhalet af nogle hurtige mønd med pladehjul g hele pivtøjet, mne ellers ligger jeg ret alene gennem første runde. På anden rundeud af de i alt 4 begynder jeg derimode at overhale, og det fortsætter egentlig resten af vejen- dog ikke uden at også jeg bliver overhalet, og når ret skal være ret ker det nok lidt oftere, end det førstnævnte.

2t51m senere ruller jeg i mål. Cyklingen er gået helt planmæssigt, eller måske lidt hurtigere, mit pulsur er tydeligvis defekt med en visning på 89 pulsslag pr/minut, så mpske kører jeg lidt hårdere end jeg bør- men det er jo kun en halv, og det rigtige ironman pace kan jeg altid øve.

Jeg får dog ikke spist alt det jeg skal pga fortsatte mavesmerter og en enkelt gang opkast, men ellers går det fint. Med et stort smil parkerer jeg cyklen og hopper i løbeskoene, tager bæltet med mine gels, koffeinpiller og iPod og suser afsted. Jeg frygter lidt mine knæ for de har brokket sig en smule på cyklen, men helt overraskende opfører de sig virkeligt pænt- ingen brok! Løberuten er ligeledes en strækning, der skal løbes 4 gange, og efter 27 mintter kommer jeg rundt første gang. Jeg har det rigtigt godt, men alligevel er det skøbt at få opmuntrende råb sendt efter sig fra familie og Martin. 2 runde går lige så fint, helt stabilt. Jeg snupper alligevel en koffeinpille få lige at få lidt ekstra, og en enkelt kop med energidrik og en med vand. Gels har jeg droppet, fordi jeg ikke orker at provokere min mave yderligere, og jeg kan mærke, at mine energireserver er ok. 27 minutter efter runder jeg anden runde. PÅ 3 turen begynder det at gøre lidt ondt i mine ben, og jeg bliver lidt træt, men kan efterhånden også se en ende på det, og ikke mindst en tid på under 6 timer- 5.50 bestlutter jeg at gå efter. 4 og sidste runde bliver mine lår mereog mere trætte, men jeg hvæser til mig selv, at der kun er en latterlig dhl-stafet runde tilbage, og at den bare skal i hus. Jeg kæmper for min tid, og pludseligt kan jeg se målstregen- 5t49minutter står der på timeren, da jeg i fuld firspring løber over den, hurrraaaaa, fedt fedt fedt.  Glad, stolt og svedig er jeg!Og ikke mindst en del erfaringer rigere. Det går godt, jeg var ikke engang rigtigt træt bagefter, men jeg har en stor udfordring med at indtage energi nok til at kunne holde den kørende over dne fulde distance. Det er noget af det jeg skal arbejde på de næste 8 uger. Jeg har holdt fri de sidste par dage, men i dag kan jeg igen gå forlæns ned af trapper uden at mine lår skriger, så i morgen går jeg i gang igen J

5 kommentarer:

  1. tak for oplevelsen Camilla- det var fantastisk at følge dig-og jeg vedgår gerne, at jeg smeltede lidt hver gang jeg så dit overskudssmil på ruten-
    din stolte mutti

    SvarSlet
  2. jammen , hold da helt op hvor er det en spændingsroman at læse dig, camilla, og altid opløftende at mærke din hudløse ærlighed og ja, din spidskopetence SELVHUMOR med gyngende betydningsundergrund--- huha, du KLARER DET, jeg tror på dig-
    du er fanme flot, camilla
    tak for at være med på din måde

    leif

    SvarSlet
  3. Tillykke med stævnet (som jeg også skrev på min blog). Jeg er især glad for at læse, at du tog ørepropperne til dig og at de også virker for dig.

    Kastede du op på cykelturen?

    Jeg tænker om du måske har spist for meget på dagen. Både grød, banan og rugbrød inden start, banan efter svømningen (og jeg gætter på drukket søvand).

    Jeg spiste "kun" havregryn med banan inden. Og kun en bar og en gel undervejs - udover deres energidrik.

    SvarSlet
  4. Tak for kommentarer, hvor er det dejligt I altid bakker op med en lille tilkendegivelse :-)

    Jeg kastede op på cykelturen ja, eller, det var bare en frugtstang som ville op igen inden den overhovedet kom i maven, så det var ikke så slemt. Jeg kunne godt gøre det med et lavere energiindtag, men det var også intentionen at øve det med energien forud for Challenge, hvor jeg jo har behov for masser af energi både inden og underves, Så det øver jeg mig på nu. Håber at du, Hammy, også havde et godt race... :-)

    SvarSlet
  5. Jeg havde et glimrende race... bortset fra, at jeg jo også skulle øve forud for CC; men kom til at være for hurtig.

    Vedr. spise gik det faktisk galt.
    Jeg fandt ud af, at det tager alt, alt, for lang tid, at spise mine energibarer (og koster for meget luft) og min gel fik jeg sprøjtet ud over hele min arm, da jeg forsøgte at spise den imens jeg cyklede. Så her skal der findes på noget.

    SvarSlet